Šrifto dydis:
2017-10-06

Nėščiųjų mityba vėstant orams: kaip maitintis sveikai ir gauti naudingų medžiagų



Rubrikose: Sveikata

Šaltinis Stock Snap

Šaltinis Stock Snap

 

  • Vėstant orui besilaukiančios moterys turėtų valgyti daugiau sezoninių daržovių.

  • Jodas – itin svarbi medžiaga nėščiosios mityboje. Jo galima rasti ne tik žuvyje, tačiau ir jūros kopūstuose, druskoje ir kt.

  • 3 sezoninių patiekalų, padėsiančių užtikrinti visavertę nėščiosios mitybą, receptai.

Sužinojusios, kad laukiasi, vienos moterys nusprendžia kardinaliai pakeisti mitybą, maitintis tik sveikai ir subalansuotai, vartoti ekologiškus produktus. Kitos – atsigriebti ir palepinti save saldumynais, užkandžiais ir tuo maistu, kurio nesilaukdamos nevalgė, nes, pavyzdžiui, rūpinosi figūra. Mityba yra vienas svarbiausių klausimų laukiantis, o rudenį ir artėjant žiemai jis tampa dar aktualesnis, nes prasideda ir įvairios peršalimo ligos – tuomet labai svarbu stiprinti imunitetą. Gydytoja dietologė Barbora Jarašūnė sako, kad svarbiausia – nepamesti galvos ir atsižvelgti į sezoniškumą.

Pastojus tikrai nebūtina pradėti valgyti vien daržoves ir kruopas iš ekologinių turgelių ar visiškai atsisakyti mėgstamo ne tokio „sveiko“ maisto. Svarbiausia – laikytis sveikos mitybos principų, o tai reiškia – balansą. Kartais žmonėms gali pritrūkti fantazijos, ką valgyti šaltuoju metų laiku, tačiau rudeninės daržovės, kurios išsilaiko ir žiemą, yra labai vertingos. Tai – moliūgai, porai, kopūstai, morkos, burokėliai, svogūnai, bulvės, kaliaropės, ropės, pastarnokai bei daugelis kitų daržovių, kuriose yra daug besilaukiančiai moteriai naudingų medžiagų. Taip pat galima rinktis raugintas daržoves, pavyzdžiui kopūstus, kuriuose yra vitamino C bei probiotikų“, – sako Barbora Jarašūnė.

Pasak jos, vienas didžiausių mitų, neturintis jokio racionalaus pagrindo – siūlymas nėštumo ir žindymo metu vengti „didžiųjų“ alergenų: riešutų, pieno, kiaušinių, kviečių, jūros produktų, neva kad kūdikis nebūtų „įjautrintas“. Gydytojos dietologės teigimu, su nedidelėmis išimtimis būsima mama gali valgyti viską, ką vartojo iki pastojant.

Maitinimasis trimestrais

Besilaukiančios moters nėštumo periodas skirstomas trimestrais, todėl ir maitintis pravartu pagal juos. Iš karto po pastojimo moters energijos poreikis beveik nesikeičia. Pirmuosius tris mėnesius vieno kūdikio besilaukiančiai nėščiajai papildomų kalorijų iš esmės neprireikia. Vaisiui augant, antrajame trimestre papildomai reikia apie 340 kcal, o trečiajame – 450 kcal per parą. Kalbant vaizdžiau, 340 kcal atitiktų stiklinė (250 ml) kefyro ir pusantros vidutinio dydžio virtos bulvės (200 g). 450 kcal gautume suvalgę dvi riekes juodos duonos ir prinokusį avokadą.

Gydytojos B. Jarašiūnės teigimu, nėštumo metu išauga ne tik kalorijų, bet ir vitaminų, mineralinių medžiagų bei mikroelementų poreikis. Ženkliausiai padidėja B grupės ir A, E vitaminų, kalcio ir jodo dienos normos. Pagal tyrimų duomenis, nėščiosios Lietuvoje vartoja per mažai daržovių, grūdinių produktų, per daug baltymų bei gausių cukraus gaminių. Nustatyta, jog dažniausiai besilaukiančiųjų racione stokojama kalcio, geležies, cinko, vitaminų A, C ir D bei folio rūgšties.

Čia taip pat gali pasitarnauti sezoniniai maisto produktai, pavyzdžiui, Briuselio kopūstai, kalafiorai gausūs vitamino C ir folio rūgšties, o morkos, moliūgai, lapiniai kopūstai yra nepakeičiami vitamino A pirmtako beta-karoteno šaltiniai. Vienoje vidutinėje bulvėje – daugiau nei pusė reikalingos vitamino C normos, trečdalis vitamino B6, gausu kalio. Nepamirškime ir vaisių: obuoliuose ir kriaušėse gausu antioksidantų bei ląstelienos, padėsiančios išvengti vidurių užkietėjimo, kuris dažnai vargina nėščiąsias. Persimonuose, kurie gali pasitarnauti kaip desertas, itin gausu vitamino C. Yra įrodymų, jog rudeninėse uogose – spanguolėse – esančios medžiagos gali padėti išvengti šlapimo takų infekcijų, kurių rizika nėštumo metu išauga.

Organizmo papildymas maisto medžiagomis

Jei sveika nėščioji renkasi kuo įvairesnius, šviežesnius ir maistingesnius produktus ir nėra išbraukusi iš raciono vienos ar kelių maisto produktų grupių (pvz., pieno ar gyvūninės kilmės produktų), padidėjusius poreikius tikrai gali patenkinti kasdienis parduotuvėse randamas maistas. Taip pat moteris turėtų nepamiršti vartoti žuvies (iki 300 gramų arba 2–3 porcijas per savaitę) ir linų sėmenų produktų. Atvėsus orams kartais užmirštama, jog žuvį lengva paruošti ne tik gamtoje, ant grotelių, bet ir namų virtuvėse.

Kadangi apie folio rūgštį, vitaminą D, omega-3 rūgštis, atrodo, kalbama daug ir plačiai, noriu ypatingą dėmesį atkreipti į jodą. Tai – vaisiaus smegenų vystymuisi itin svarbus mikroelementas. Dėl to reikėtų tikslingai pastebėti, kad bet kuriuo metų laiku vartojamuose maisto produktuose jo būtų“, – priduria B. Jarašūnė.

Lietuvos gėlame vandenyje ir dirvožemyje jodo beveik nėra, todėl mūsų šalis pagal šį rodiklį priskiriama deficitiniam regionui. Siekiant patenkinti padidėjusį jodo poreikį, nėščiosioms patartina rinktis joduotą, o ne kitokią, pavyzdžiui, Himalajų druską. Taip pat visais metų laikais parduotuvių lentynose randamus jūros kopūstus. Reguliariai vartoti įprastus maisto produktus, kuriuose taip pat yra jodo: kiaušinius, pieną, duoną, mėsą. Visgi svarbu įsidėmėti, kad jodas – lakus, todėl seniau įsigytoje, ilgiau pastovėjusioje druskos pakuotėje jo koncentracija gali būti ženkliai sumažėjusi. Būtent dėl to joduotą druską reiktų pirkti nedidelėmis pakuotėmis ir laikykite sandariame inde.

Gydytojos dietologės B. Jarašiūnės teigimu, besilaukiančiai moteriai taip pat kaip mityba svarbu ir gerti pakankamą kiekį vandens, ilgiau būti gryname ore, judėti ir neužmiršti mankštintis.

Aidas Poleninas, lietuviško prekybos tinklo „Maxima“ maisto gamybos departamento direktorius sako, kad nėščiųjų mityba gali būti labai įvairi ir skani, o tinkamų maisto produktų galima rasti visais metų laikais. Atsižvelgęs į gydytojos dietologės rekomendacijas nėščiosioms, „Maximos“ maisto gamybos ekspertas A. Poleninas siūlo kelis nesudėtingus receptus, padėsiančius gauti naudingų maisto medžiagų ir nesugaišti daug laiko virtuvėje.

Trinta morkų, apelsinų ir imbierų sriuba

Sriubai reikės: 500 g morkų, 150 g bulvių, 1 svogūno, 3 apelsinų, 2 šaukštų aliejaus kepimui, 750 ml daržovių sultinio, 200 ml neriebaus kokosų pieno (galima naudoti ir neriebią grietinėlę), 1 šaukšto tarkuoto imbiero, druskos, pipirų, aitriosios paprikos (čili) miltelių, sezamų sėklų.

Smulkiai supjaustyti svogūną ir pakepinti jį aliejuje. Pabaigoje į keptuvę įdėki morkas, bulves. Į puodą, kuriame bus verdama sriubą, sudėti apkeptas daržoves, pripilti daržovių sultinio ir virti apie 20 minučių. Išspausti apelsinų sultis, išimti kuo daugiau minkštimo iš jų vidaus. Nutarkuoti vieno gerai nuplauto apelsino žievelę. Sudėti viską į sriubą kartu su tarkuotu imbieru ir sutrinti trintuvu iki tolygios masės. Pagal skonį įdėti druskos, pipirų, aitriosios paprikos. Įmaišyti kokosų pieną. Keptuvėje lengvai paskrudinti sezamų sėklas ir pabarstyti ant sriubos.

Porais įdarytos bulvės

Reikės: 400 g porų, 4 didelių bulvių, 2 šaukštų sviesto, 1,5 šaukšto miltų, 75 ml daržovių sultinio, 50 ml neriebios grietinėlės, 40 g kedrinių pinijų, čederio sūrio, druskos, pipirų, šviežiai tarkuoto muskato.

Nuvalyti porus ir supjaustyti griežinėliais (ir baltąją, ir žaliąją dalis). Įdėti į pasūdytą verdantį vandenį ir virti 10 min. Kitame inde ištirpinti sviestą, įdėti miltus ir išmaišyti. Įpilti daržovių sultinį, verdant nuolat maišyti, kad miltai nesušoktų į gumulėlius. Galiausiai supilti grietinėlę, paskaninti druska, pipirais, muskatu. Sudėti porus ir dar šiek tiek patroškinti.

Pasūdytame vandenyje išvirti 4 dideles bulves su lupenomis. Nepervirti, ištraukti vos tik suminkštės. Perpjauti pusiau, su šaukštu išskobti vidų, palikti apie 1 cm bulvės nuo kraštų. Keptuvėje be riebalų paskrudinti kedrines pinijas, sumaišyti jas su porų įdaru. Įdaryti bulvių puseles porų troškiniu, viršų pabarstyti čederio sūriu. Kepti 200°C apie 2530 min. arba kol gražiai apskrus.

Viščiukas su šokoladu, čili ir paprikomis

Reikės: šviežio viščiuko, padalinto į atskiras dalis, 4 šaukštų aliejaus, svogūno, 1 šaukšto raudonojo vyno acto, 1 žalios saldžiosios paprikos, 1 čili pipiro (dėti pagal skonį), 800 g konservuotų pomidorų (arba 10–12 nuluptų šviežių pomidorų), 30 g juodojo šokolado, druskos, pipirų.

Viščiuko gabalus pagardinti druska ir pipirais ir apkepinti aliejuje, kol gražiai apskrus. Išimti vištieną, tame pačiame inde pakepinti svogūnus, kol taps permatomi. Įpilti šlakelį raudonojo vyno acto, sudėti smulkiai supjaustytas paprikas ir čili, konservuotus (arba nuluptus ir smulkiai supjaustytus šviežius pomidorus), maišant laukti, kol užvirs. Sutarkuoti šokoladą ir įmaišyti jį į troškinį. Pagardinti druska ir pipirais. Įdėti atgal į indą vištieną, uždengti ir lėtai troškinti apie pusvalandį.

Myliu Silute

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

„Šilutės žinios” redakcija už komentarų turinį neatsako bei pasilieka teisę pašalinti netinkamus, pažeidžiančius įstatymus skaitytojų komentarus. Už komentarus tiesiogiai ir individualiai atsako juos paskelbę skaitytojai, kurie gali būti patraukti baudžiamojon, administracinėn ar civilinėn atsakomybėn. Informuokite „Šilutės žinios” redakciją apie netinkamus komentarus.

Paskaitoje kalbėta apie ligų ir amžiaus įtaką atminčiai, dėmesiui, mąstymui Paskaitoje kalbėta apie ligų ir amžiaus įtaką atminčiai, dėmesiui, mąstymui 

  Gegužės 11 dieną Šilutės Trečiojo amžiaus universiteto (TAU) Socialinio fakulteto studentams surengta paskaita „Kaip mes keičiamės: ligos ir » Daugiau

Trečiojo amžiaus universiteto studentams – paskaita apie burnos priežiūros ypatumus Trečiojo amžiaus universiteto studentams – paskaita apie burnos priežiūros ypatumus 

  Gegužės 4 dieną Šilutės F. Bajoraičio viešojoje bibliotekoje vyko Trečiojo amžiaus universiteto (TAU) paskaita „Burnos priežiūros ypatumai senyvame » Daugiau

Edukaciniame užsiėmime vaikai bandė pajausti regos negalią turinčiųjų pasaulį Edukaciniame užsiėmime vaikai bandė pajausti regos negalią turinčiųjų pasaulį 

  Lietuvos aklųjų bibliotekos (LAB) „Pasakojimų dėžutės“ komanda gegužės 3 dieną apsilankė Šilutės F. Bajoraičio viešojoje bibliotekoje. Energingi ir » Daugiau

Sveikos gyvensenos įpročių ugdymo pamoka kartu su kraštiečiu prof. Algimantu Mečislovu Olšausku Sveikos gyvensenos įpročių ugdymo pamoka kartu su kraštiečiu prof. Algimantu Mečislovu Olšausku 

  Balandžio 18 dieną Šilutės F. Bajoraičio viešoji biblioteka pakvietė šilutiškius į susitikimą su Klaipėdos universiteto profesoriumi, biologinės medicinos » Daugiau

Skelbiama gripo epidemijos pabaiga Skelbiama gripo epidemijos pabaiga 

  Šilutės r. savivaldybė informuoja, kad šių metų 12-ąją savaitę Šilutės rajono savivaldybėje sergamumo gripu ir ūminėmis viršutinių kvėpavimo » Daugiau

Gydytoja artritą įveikė grikiais ir badavimu Gydytoja artritą įveikė grikiais ir badavimu 

  30 dienų trunkantis „Grikių iššūkis“, inicijuotas 86 m. chemijos mokslų daktarės Ksaveros Vaištarienės jau pritraukė daugiau kaip 17000 » Daugiau

Euroline 216 specifinių IgG rinkinys Euroline 216 specifinių IgG rinkinys 

  Ką vertėtų žinoti apie EUROLINE 216 produktų tyrimą? Į paletę įeina 216 maisto produktų ir priedų. Atliekamas iš » Daugiau

LAKTOZĖS NETOLERAVIMĄ LEMIANČIO GENETINIO FAKTORIAUS NUSTATYMAS LAKTOZĖS NETOLERAVIMĄ LEMIANČIO GENETINIO FAKTORIAUS NUSTATYMAS 

  Laktozės netoleravimas – nesugebėjimas suskaidyti laktozės – cukraus, esančio žinduolių piene ir pieno produktuose. Dažniausia netoleravimo priežastis – » Daugiau

ALERGIJA AR  MAISTO NETOLERAVIMAS? ALERGIJA AR MAISTO NETOLERAVIMAS? 

  Daugumai žmonių  bent kartą gyvenime maisto produktai sukelia tam tikrų nepageidaujamų reakcijų.    Ūmios   imuninės kilmės  reakcijos į tam » Daugiau

Šilutės ligoninės chirugas Paulius Vaitiekūnas – šiuolaikiškas požiūris ir atsidavimas žmonėms Šilutės ligoninės chirugas Paulius Vaitiekūnas – šiuolaikiškas požiūris ir atsidavimas žmonėms (1)

  Vis jaunėjantis Šilutės ligoninės kolektyvas savo darbu džiugina ne tik kolegas, bet ir pacientus. Susipažinkite su Šilutės ligoninės » Daugiau

Medea klinika
Adida papildai sportui
Medea klinika

Naujienų paieška pagal datą
2018 m. liepos mėn.
Pr A T K Pn Š S
« Bir    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031