Šrifto dydis:
2019-05-07

Tarpukario Europos mada ir jos pokyčiai


Autorius: Parengta pagal Šilutės Hugo Šojaus muziejaus pateiktą inforrmaciją. Birutė Morkevičienė
Rubrikose: Įvairenybės

Nuotraukos Birutės Morkevičienės

Nuotraukos Birutės Morkevičienės

 

Gegužės 7 d. šilutiškiai buvo kviečiami suskubti įsigyti bilietus į Aleksandro Vasiljevo parodos atidarymą ir susitikimą su pačiu kolekcionieriumi. Susitikimas įvyks gegužės 15 d. 17.30 val. Šilutės Hugo Šojaus muziejuje. Pirmieji lankytojai parodą galėjo aplankyti jau šeštadienį. Pasivaikščiojome ir pasigėrėjome eksponatais ir mes.

 

Šilutės Hugo Šojaus muziejuje pristatoma paroda „Mada tarpukario metais“ iš Aleksandro Vasiljevo fondo kolekcijos skirta priminti tarpukario Europos madą ir jos pokyčius. Šilutės Hugo Šojaus muziejuje eksponuojama 57 vnt. suknelių ir vyriškų kostiumų, aksesuarų, fotografijų, pasakojančių apie Europos mados permainas, įvykusias 1920–1930 metais, kai vyravo art deco stilius, pakeitęs ne tik architektūrą, interjero apdailą, taikomąją dailę, bet ir drabužius, ypač moterų. Stiliaus pavadinimas siejamas su 1925 metais Paryžiuje veikusia Tarptautine taikomosios ir dekoratyvinės dailės paroda bei joje pristatyta nauja stiliaus tendencija.

 

Pirmojo pasaulinio karo baigtis smarkiai pakeitė Europos politinį žemėlapį. Suiro didžiulės imperijos – Rusija, Austrija – Vengrija, Turkija ir Vokietija. Jų vietoje susidarė savarankiškos valstybės rytiniame Baltijos jūros pakraštyje ir pietryčių Europoje: iš užmaršties pakilo Lenkija, Lietuva, savo valstybingumą atgavo Vengrija, Balkanų šalys. Šios valstybės betarpiškai veikė mados raidą, sukeldamos didelio susidomėjimo bangą Rytų Europos folkloru. Moterų emancipacijos pradžia, gauta galimybė mokytis, balsavimo ir skyrybų teisės prisidėjo prie reikšmingo moters savimonės augimo ir noro priartėti prie vyrų profesionalios ir socialinės veiklos. Daugybės vyrų žūtis karo laukuose iškreipė natūralų vyrų ir moterų kiekio balansą, paaštrino pastarųjų tarpusavio konkurenciją. Moterų aprangos mada buvo konkurencijos įrankis, ir todėl ji, ieškodama būdų atskleisti fizinį moters žavesį, darėsi vis drąsesnė. Moteriai išsivadavus iš korsetų (šito dar amžiaus pradžioje pareikalavo Paryžiaus mados diktatorius Paulis Poiret), pakito visiems įprastas, per juosmenį įsmaugtos figūros vaizdas.

 

Viena pirmų naujovių mados srityje buvo tiesaus drabužio siluetas. Juokaudami sakytume, kad XX amžiaus trečiasis dešimtmetis taupė medžiagas. Pratrūkęs noras apsinuoginti neturi analogų mados istorijoje. Nuogos rankos ir vos pridengta nugara – štai pagrindiniai art deco stiliaus bruožai pirmuoju jo raidos periodu. 1925 m. suknelės jau vos siekė kelius, o įsisiūbavusi šokių veikla su orkestrais, grojančiais regtaimus, fokstrotus, čarlstonus, įvedė į madą lengvą šilkinį apdarą, siuvinėtą karoliukais pagal art deco dailininkų parengtus simetriškus, grakščiai plaukiančių linijų ir stilizuotų gėlių piešinius. Puošiamasi buvo ir sodrių spalvų brangakmeniais (kas jų turėjo), ir linksmais bižuterijos blizgučiais. Taip atrodančių moterų buvo neįmanoma nepastebėti šokių aikštelių prieblandoje. Ryškus grimas kūrė geidžiamos ir kiek pavojingos vamp moters tipą, susiformavusį „Holivudo“ nebyliojo kino prieglobstyje. Šį įvaizdį stiprino aprangos aksesuarai: ilgi perlų vėriniai, diademos, segės, įvairiausių spalvų šilkinės kojinės, stručių plunksnų boa, mažutės kepuraitės ir atvira avalynė.

 

Madingas šio laikotarpio siluetas buvo suformuotas tokių žinomų Paryžiaus dizainerių kaip Jeanne-Marie Lanvin (1867–1946), Jeanas Patou (1880–1936), Gabriele Chanel (1883–1971), seserys Callot, kurių įkurti mados namai „Callot Soeurs“ gyvavo 1895–1937 m. Art deco pozicijas savo talentu sustiprino Paryžiuje prieglobstį radę emigrantai iš subirusios Rusijos imperijos šalių: Natalja Gončarova, sukūrusi aplikuotų modelių ateljė „Myrbor“, nelauktais ir netikėtais spalviniais sprendimais Paryžių džiuginusi ukrainietė Sonya Delaunay ir savo fantastiniais modeliais žurnalo „Harper’s Bazzar“ viršelius užkariavęs, paryžiečiu tapęs Romanas Tyrtovas. Ryškų pėdsaką Europos mados istorijoje paliko mados namai „Kitmir“, „Irfe“, „Adair“, „Yteb“, „Cari“ (jų kūryba taip pat pristatoma parodoje).

 

Kiekvienas, atėjęs į parodą, gali pasidžiaugti, kad parodos eksponatai puikiai įsikomponuoja gražiose muziejaus salėse, dvelkiančiose senove. Tie, kurie matė praėjusiais metais eksponuotą parodą, gali sau pasakyti, kuri ekspozicija labiau patiko. Manau, kad didžioji dalis moterų, žiūrėdamos į sukneles, džiaugiasi, kad tuo laiku gyvenusios moterys buvo išvaduotos iš korsetų, nebebuvo per juosmenį įsmaugtos figūros, atsirado tiesaus drabužio siluetas.

 

 

 

Myliu Silute

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

„Šilutės žinios” redakcija už komentarų turinį neatsako bei pasilieka teisę pašalinti netinkamus, pažeidžiančius įstatymus skaitytojų komentarus. Už komentarus tiesiogiai ir individualiai atsako juos paskelbę skaitytojai, kurie gali būti patraukti baudžiamojon, administracinėn ar civilinėn atsakomybėn. Informuokite „Šilutės žinios” redakciją apie netinkamus komentarus.

Žymūs lėlininkai iš sostinės Šilutės vaikams vedė kūrybiškumo stovyklą Žymūs lėlininkai iš sostinės Šilutės vaikams vedė kūrybiškumo stovyklą 

  Birželio pabaigoje Šilutės F. Bajoraičio viešojoje bibliotekoje surengta kūrybiškumo ugdymo stovykla „Jaunieji genijai – menininkai“. Stovykloje panoro dalyvauti » Daugiau

Po bažnyčios skliautais – jautriai sugiedota malda Po bažnyčios skliautais – jautriai sugiedota malda 

  Šilutės evangelikų – liuteronų bažnyčioje surengtas antrasis vasaros muzikos festivalio „Muzikinė verdenė“ koncertas. Šeštadienį čia koncertavo jaunas, be » Daugiau

„Muzikinė verdenė 2019“ tęsiasi „Muzikinė verdenė 2019“ tęsiasi 

  Birželio 22-osios vakarą, šeštadienį, Šilutės evangelikų liuteronų bažnyčioje vyko antrasis Muzikinės verdenės vakaras – vokalinio ansamblio a cappella » Daugiau

Stoniškių bibliotekoje prisiminimų popietė „Viską saugok, atmintie…“ Stoniškių bibliotekoje prisiminimų popietė „Viską saugok, atmintie…“ 

  „Taip pasiilgau gintaro krašto, Vėjo glamonių, marių dainų. Širdį lyg peiliais nerimas drasko, Noriu išbėgti, bet negaliu.“ (Stefa » Daugiau

Šeimų bendruomenių sekmadienis Kintuose su Vytautu V. Landsbergiu Šeimų bendruomenių sekmadienis Kintuose su Vytautu V. Landsbergiu 

  Jaukioje Kintų evangelikų liuteronų bažnyčioje, papuoštoje rugiagėlių puokštėmis, vyko tradicinis Šeimų bendruomenių sekmadienis. Kunigas Mindaugas Žilinskis pristatė renginyje » Daugiau

Kūrybos mugė F. Bajoraičio viešojoje bibliotekoje atvėrė duris vasarai Kūrybos mugė F. Bajoraičio viešojoje bibliotekoje atvėrė duris vasarai 

  Birželio penktą dieną F. Bajoraičio viešosios bibliotekos Vasaros kiemelyje vyko atvira kūrybos mugė su vietos kūrėjais – Beata » Daugiau

Prasidėjo 2019 Kintų festivalio sezonas Prasidėjo 2019 Kintų festivalio sezonas 

  Kintai Arts menininkų rezidencija 2019 m. gegužės mėnesį atidarė naują sezoną. Per vieno mėnesio laikotarpį Kintuose jau rezidavo » Daugiau

Smagios dirbtuvės su vaikų rašytoju Virgiu Šidlausku Smagios dirbtuvės su vaikų rašytoju Virgiu Šidlausku 

  Gegužės mėn. 28 dieną Šilutės rajono savivaldybės Fridricho Bajoraičio viešosios bibliotekos Žemaičių Naumiesčio filiale vyko pasakų dirbtuvės su » Daugiau

Valstybė remia Šilutės kultūros ir pramogų centro projektus Valstybė remia Šilutės kultūros ir pramogų centro projektus 

  Gegužės 28 dieną Lietuvos Respublikos kultūros ministras pasirašė įsakymą, kuriuo patvirtino Regioninės kultūros tarybos sprendimą dėl projektų, įtrauktų » Daugiau

Idėjos „Vėtrungių kelias“ įgyvendintojų susitikimas Idėjos „Vėtrungių kelias“ įgyvendintojų susitikimas 

  Gegužės 30 d. 11 val. Šilutės Hugo Šojaus muziejuje įvyko projekto „Vėtrungių kelias“ partnerių iš Šilutės, Pagėgių, Jurbarko, » Daugiau

Medea klinika
Adida papildai sportui
Medea klinika

Naujienų paieška pagal datą
2019 m. liepos mėn.
Pr A T K Pn Š S
« Bir    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031