Griovimas seniai nebėra vien sunkios plieninės kūjo sūpynės – šiandien tai preciziškas inžinerinis procesas, kuriame dera struktūrinė diagnostika, teisiniai ir aplinkosauginiai reikalavimai, aukštųjų technologijų technika bei griežti darbuotojų saugos standartai. Nuo pirmųjų georadaro skenavimų ir 3D modeliavimo iki dulkių rūko patrankų bei selektyvios dekonstrukcijos BIM kalendoriuose – kiekvienas žingsnis suplanuojamas taip, kad būtų apsaugotos greta esančios konstrukcijos, sumažintas atliekų kiekis ir pasiektas maksimalus perdirbimo indeksas. Šiame straipsnyje apžvelgsime, kaip kruopštus planavimas, pažangūs hidrauliniai priedai, žiedinės ekonomikos principai ir skaidri komunikacija su kaimynyste paverčia griovimo darbus saugia, efektyvia ir aplinkai draugiška paslauga, kuri sunaikina tik tai, kas pasenę, o kartu sukuria vertę naujoms statyboms.
Griovimo darbų paslaugos ir objekto analizė
Išsami struktūrinė diagnostika
Prieš prasidedant bet kokiam griovimo etapui atliekamas statinio ir aplinkos tyrimas: nustatomas laikančiųjų konstrukcijų stiprumas, aptinkama armatūra, vertinami galimi įtrūkimai bei deformacijos. Tam pasitelkiama georadaro skenavimas, branduolio gręžiniai ir lazerinis skenavimas, kurie leidžia sudaryti tikslų 3D modelį ir suplanuoti ardymo seką taip, kad nebūtų pažeisti greta esantys pastatai ar inžinerinės komunikacijos.
Leidimai ir statinio kategorija
Lietuvos teisės aktuose nurodyta, kad griovimo leidimo prireiks, jei statinys priskiriamas ypatingiems ar neypatingiems statiniams; nesudėtingiems objektams pakanka techninio aprašo. Savivaldybės papildomai patikrina, ar objektas neįtrauktas į kultūros paveldo registrą – tokiu atveju būtinas Kultūros paveldo departamento leidimas su specialiais apsaugos reikalavimais.
Aplinkosaugos ir kaimynystės sąlygos
Tankiai apgyvendintose teritorijose rengiamas dulkių ir triukšmo valdymo planas: nurodomos darbo valandos, vandens rūko patrankų išdėstymas ir oro kokybės monitoringo taškai. Mikrodalelių (PM10) koncentracija neturi viršyti nacionalinių ribinių verčių, todėl rangovai diegia vandens rūko sistemas, kurios laiko įkaitusias dulkes ore iki kritiško dydžio ir neperlieja grunto.
Specializuota technika griovimo darbų paslaugoms
Šiuolaikinės griovimo aikštelės jau seniai neapsiriboja vienu ekskavatoriumi ir plieniniu rutuliu – darbui pasitelkiamas visas technikos arsenalas, leidžiantis greičiau, saugiau ir tvariau demontuoti bet kokio tipo konstrukcijas. Toliau aptariame svarbiausią rechniką ir priedus, kurie šiandien formuoja efektyvių griovimo darbų stuburą.
Ekskavatoriai
Didelio nuotolio (angl. high‐reach) ekskavatoriai su teleskopinėmis strėlėmis leidžia saugiai griauti net 20–30 m aukščio fasadus, nes operatorius dirba už saugos zonos ribų. Kabinoje įdiegti vibracijos slopinimo elementai ir 360° kamerų sistemos gerina ergonomiką bei matomumą, o hidrauliniai „greitkeitikliai“ (angl. quick couplers) suteikia galimybę pakeisti priedą per < 60 s neišlipant iš kabinos, taip sutaupant iki 25 % darbo laiko.
Buldozeriai
Buldozeriai greitai pašalina griovimo laužą, stumdydami jį į krovimo taškus arba pylimus; tai mažina rankinio rūšiavimo poreikį ir spartina sekančius darbus. Modernios GPS valdymo sistemos leidžia formuoti projektines altitudes milimetriniu tikslumu, todėl sumažėja papildomo žemės judinimo ciklų skaičius.
Akmenskaldės bei hidrauliniai perforatoriai
Hidrauliniai skaldytuvai (rock breakers) sukuria didelę smūgio energiją, todėl greitai ardo masyvų gelžbetonį ir natūralią uolieną, o jų aptarnavimo intervalai ilgi, nes vidaus komponentai dirba uždarame hidraulinio aliejaus cikle. Mažesnės galios perforatoriai (rotaciniai plaktukai) – nepakeičiami tiksliam kiaurymų gręžimui inžinerinėms angoms ir inkarams; naujausi modeliai turi antivibracines rankenas ir daugiagreites pavaras, todėl sumažina operatoriaus nuovargį.
Savivarčiai ir konteineriai
Didelės keliamosios galios savivarčiai vienu reisu išveža iki 20 t statybinio laužo, taip mažindami transporto ciklų skaičių ir anglies dioksido emisijas. Tuo tarpu 10–40 m³ ruloninių konteinerių parkas leidžia optimizuoti aikštelės vietą ir turėti „tamponinę“ atliekų talpą net ankštuose miestuose.
Žirklės, kūjai ir universalūs prieda
Hidraulinės žirklės, pagamintos iš dilimui atsparaus plieno, vienu pjūviu nukerpa iki 40 mm storio H arba I profilius, todėl ypač tinka sandėlių bei tiltų metalinėms santvaroms demontuoti. Hidrauliniai kūjai su keičiamomis buožėmis sumažina smūgio vibracijas, o garso slopinimo korpusai leidžia dirbti triukšmui jautriose zonose. Universalūs kombinuoti priedai (pulverizatorius + žirklės) per vieną ciklą suskaldo betoną ir atskiria armatūrą, todėl iki 95 % betono skaldos galima perdirbti vietoje.
Kirtuvai ir betono pjūklai
Rankiniai kirtuvai bei benzininiu varikliu varomi betono pjūklai (cut-off saws) leidžia atskirti laikančiąsias sijas ar vamzdynus minimaliai pažeidžiant aplinkines konstrukcijas. Svarbu naudoti tinkamą diską, reguliariai tikrinti įtrūkimus ir dirbti su vandens dulkinimo sistema, kad sumažėtų kristalinio silicio dulkių poveikis plaučiams. Netinkamai pasirinktas pjovimo diskas yra viena dažniausių sunkių traumų priežasčių, todėl operatoriaus mokymai ir asmeninės apsaugos priemonės – privalomi.
Dekonstrukcija ar tradicinis griovimas
Selektyvus ardymas ir medžiagų atgavimas
Dekonstrukcija – tai atliekų srauto valdymas statybvietėje, kai elementai išardomi atvirkštine statybos tvarka. EPA tyrimas JAV parodė, kad tokia praktika kuria naujas darbo vietas ir padeda išrinkti vertingas medžiagas, kurios vėliau naudojamos kituose projektuose. ES žiedinės ekonomikos politika ragina perdirbti ir pakartotinai panaudoti iki 90 % C&D (Construction & Demolition) atliekų, o tyrimai rodo, kad tai gali sumažinti projekto anglies pėdsaką 30–35 %.
Kada dekonstrukcija atsiperka?
Dekonstrukcijos ekonominė logika stipriausia pastatuose, kuriuose gausu paklausos turinčių komponentų – masyvių medinių sijų, sendintų plytų, spalvotųjų metalų. Urbanistinių kasyklų („urban mining“) projektai Belgijoje rodo, kad tokios medžiagos įgyja aukštą rinkos vertę, o socialinio verslo modeliai į darbą integruoja vietos bendruomenes.
Užsienio praktika ir pavyzdžiai
Portlandas, Baltimorė ir dar keli JAV miestai įvedė privalomą dekonstruojamų pastatų sąrašą, reikalaujantį švelniai ardyti statinius, senesnius nei 50 m. Nuo 2016 m. ši praktika padėjo nukreipti daugiau kaip 420 pastatų medžiagų iš sąvartynų į perdirbimą.
Darbuotojų sauga griaunant
Privalomos asmeninės apsaugos priemonės
Europos PPE reglamentas 2016/425 įpareigoja darbdavius aprūpinti darbuotojus CE ženklinimą turinčiais šalmais, kvėpavimo aparatais, apsauginiais batais ir akių apsauga A. Dirbant su asbestu būtini FFP3 klasės vienkartiniai respiratoriai ir vienkartiniai kombinezonai su gobtuvais; OSHA 2024 m. patikslino, kad respiratorių tipas priklauso nuo oro užterštumo lygio, bet FFP3 yra saugiausias neigiamo slėgio variantas.
Rizikų valdymas aikštelėje
Didžiausias pavojus – nekontroliuojamos konstrukcijos griūtis. Todėl ardoma „iš viršaus į apačią“, iš anksto pašalinant apkrovas ir užrakinant svarelius ar sijas su hidrauliniais laikikliais. Dulkių debesims slopinti efektyviausios ne vandens žarnos, o smulkaus rūko sistemos, kurios suformuoja 10–20 µm lašelius – tokie lašeliai geriausiai „priklijuoja“ dulkes ir sumažina jų koncentraciją ore.
Projektų valdymas ir BIM
BIM modeliai griovimo etape
Integruotas BIM leidžia sukurti virtualų „ardymo kalendorių“, kuriame žingsnis po žingsnio matyti, kokios konstrukcijos bus šalinamos, kaip bus tvarkomos atliekos ir kokios technikos reikės konkrečią dieną. Šis metodas padeda optimizuoti darbų logistiką ir sumažina laiko švaistymą iki 15 %.
Terminų valdymas ir nuokrypių prevencija
Praktika Lietuvoje rodo, kad gerai pasirengę rangovai pradeda darbus vidutiniškai per 5–7 dienas po sutarties pasirašymo, o statybinis laužas išvežamas dar tą pačią dieną, kai užsakomas konteineris. BIM integruojant su logistine „last mile“ programine įranga galima tiksliai prognozuoti konteinerių poreikį, vengti perkrovimo ir papildomų važiavimų.
Atliekų tvarkymas ir tvarūs sprendimai
Betono skaldos perdirbimas
Smulkintas betonas, atitinkantis laboratorinius tyrimus, gali būti naudojamas kelių pagrindui, automobilių stovėjimo aikštelėms ar net naujų betono mišinių gamybai, jei laikomasi griežtų ATS (atsparumo slėgiui) reikalavimų.
Medžio ir metalo atskyrimas
Ardant senus sandėlius neretai randamos tvirtos, klijuoto medžio sijos, kurių tankis ir drėgmė idealiai tinka antriniam naudojimui. Metalinės konstrukcijos išardomos hidraulinėmis žirklėmis ir iš karto rūšiuojamos pagal plieno bei spalvotųjų metalų kategorijas, siekiant geriausios supirkimo kainos.
Nacionaliniai perdirbimo tikslai
Nors Lietuva 2022 m. perdirbo 49 % municipalinio atliekų srauto ir 58 % pakuočių atliekų, šalies 2025 m. tikslai siekia 55 % ir 65 % – todėl C&D atliekų perdirbimo laukas tampa ypač svarbus. Europos aplinkos agentūra teigia, kad pažangūs selektyvaus ardymo metodai gali padėti kompensuoti šias spragas.
Komunikacija su kaimynyste
Dar prieš pradedant darbus, rangovas turi pateikti triukšmo ir dulkių kontrolės planą, darbų grafiką ir kontaktus nelaimės atveju. Ši praktika – geriausias būdas išvengti konfliktų, ypač kai griovimo darbai vyksta gyvenamuosiuose rajonuose. Vandens rūko patrankos dažniausiai dirba tik darbo valandomis, o triukšmingiausi etapai (pavyzdžiui, mūro skaldymas) planuojami darbo dienų viduryje, kad būtų mažesnė triukšmo apkrova kaimynams.
Išvados
Iš pirmo žvilgsnio griovimas gali atrodyti paprastas – tiesiog sugriauti seną pastatą. Tačiau šiuolaikinės griovimo darbų paslaugos yra kompleksinė inžinerinė disciplina, kuriai reikalingas detalus planavimas, moderni technika, BIM integracija, ekologinis mąstymas ir griežti saugos standartai. Sėkmingas griovimas šiandien – tai žmonių, technologijų ir tvarumo sintezė, kuri griauna tik tai, kas pasenę, o kuria vertę ateities statyboms. Skaityti daugiau: https://griovikai.lt/
Šilutės rajono savivaldybė tęsia ilgametę ir gražią tradiciją – pagerbti Pamario krašto verslo bendruomenę už reikšmingą indėlį į » Daugiau
Pirmaujanti Baltijos šalių oro linijų bendrovė „airBaltic“ ir toliau savo „Airbus A220-300“ lėktuvus vadina Baltijos šalių miestų ir » Daugiau
Вильнюс — город в движении: переезды между районами, ремонт в старом фонде, студенческие семестры за границей, рост онлайн-торговли » Daugiau
Jau antrą sezoną įsibėgėja lietuviško derliaus logistika Nemunu maršrutu Jurbarkas–Klaipėda. Vidaus vandens kelių direkcija rugpjūčio 20 d. į » Daugiau
Mažosios bendrijos (MB) steigimas – populiarus pasirinkimas pradedantiesiems verslininkams Lietuvoje. MB yra lanksti smulkaus verslo forma, nereikalaujanti įstatinio » Daugiau
Palanga Airport, nestled on Lithuania’s stunning Baltic coast, is a small but bustling hub that serves as a » Daugiau
Griovimas seniai nebėra vien sunkios plieninės kūjo sūpynės – šiandien tai preciziškas inžinerinis procesas, kuriame dera struktūrinė diagnostika, » Daugiau
Naudotų sunkvežimių rinka Lietuvoje ir visoje Europoje išlieka ypač aktyvi. Dėl didelių naujų vilkikų kainų, ilgo pristatymo laikotarpio » Daugiau
Reklama yra ne tik žodžiai ar gražūs vaizdai – tai visų pirma patirtis, kurią prekės ženklas perteikia vartotojui. » Daugiau
Tvarumas tampa vis svarbesniu klausimu logistikos sektoriuje, ypač atsižvelgiant į Europos Sąjungos (ES) siekį iki 2050 m. sumažinti » Daugiau





Parašykite komentarą