Šrifto dydis:
2013-01-28

Imuniteto stiprinimas žiemą


Autorius: Pasvalio r. sav. Visuomenės sveikatos biuro vaikų ir jaunimo sveikatos priežiūros specialistė J. Mikalajūnienė
Rubrikose: Sveikata  Žymos:

 

Nuotrauka Gintaro Radzevičiaus

 

Šaltasis metų sezonas – tikras išbandymas įvairaus amžiaus žmonėms. Tuo metu paaiškėja mūsų imuniteto stiprumas: ar jis lyg skydas saugo nuo virusų atakos, ar atvirkščiai: pradedame dažnai sirgti peršalimo ligomis, gripu, bronchitu ir pan. Kai lauke būna šalta, arba sparčiai kinta oro sąlygos, turime daug galimybių peršalti.

 

Darbovietėse, parduotuvėse, mokyklose, darželiuose mus „gaudo“ šimtai skirtingų patogenų: bakterijų, mikrobų ir virusų. Juk žodis gripas, būtent ir reiškia sučiupti, sugriebti. Užkrečiamų ligų ir AIDS centro duomenimis, šių metų sausio 7 ir 13 dienomis Panevėžio apskrityje fiksuoti 114 gripo, gripo ir ūmių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų 1666 atvejai. O sergamumo rodiklis šiomis ligomis siekė 67.2 atvejus 10.000 gyventojų. Tad kaip galime stiprinti savo sveikatą ir imunitetą šiuo metų laiku, ar ne per vėlu tuo užsiimti dabar?

 

Pasirūpinkime savo mityba

 

Organizmas turi gauti visų reikalingų medžiagų, būtina vengti beverčio, vadinamojo – „greito“ maisto. Tegul jūsų mitybos pagrindą sudaro natūralūs produktai, didinantys organizmo atsparumą. Rinkitės maisto produktus, kuriuose gausu A, C, E, D ir B grupės vitaminų ir mineralinių medžiagų, mikroelementų cinko, seleno, geležies, kurie palaiko gynybinę organizmo sistemą. Vitaminas C yra pagrindinis imuninės sistemos stiprintojas, kurio yra citrinose, erškėtuogėse, juoduosiuose serbentuose, šaltalankio uogose, svarainiuose, spanguolėse, kiviuose, paprikose. Vitamino E gausu migdoluose, saulėgrąžų sėklose ir aliejuje, grūduose, kiaušinio trynyje, grikių kruopose, kviečių gemaluose, avokadose. Vitamino A – morkose, brokoliuose, svieste, kepenyse, žuvų taukuose. B grupės vitaminų – rupių miltų produktuose, mielėse, kopūstuose. Cinko – mėsoje, sūryje, kruopose, riešutuose, grūdiniuose produktuose, mėsoje, kiaušiniuose. Seleno – jūros gėrybėse, saulėgrąžų ir moliūgų sėklose, žuvyje. Geležies – mėsoje, kepenyse, petražolėse. Kasdien suvalgykite 1–2 šaukštelius medaus, nes jame yra ne tik įvairių mikroelementų, bet jis turi ir antibiotikams būdingų savybių. Nepamirškite svogūnų ir česnakų (1–2 skiltelės), nes jie stiprina organizmo apsaugą ir naikina bakterijas. Valgykite riebiųjų žuvų, turinčių nesočiųjų riebalų rūgščių, rauginto pieno produktų, nes juose yra „gerųjų“ bakterijų, kurios palaiko sveiką žarnyno mikroflorą, bei palaiko „gerųjų“ ir „blogųjų“ bakterijų balansą, skatina vitaminų pasisavinimą. Gerkite pakankamai skysčių, ypač šiltų arbatų.

 

Raskite laiko pailsėti

 

Stresai, ilgalaikė psichikos įtampa silpnina imunitetą. Galvokite pozityviai, sutelkite dėmesį į sėkmes, o ne į pralaimėjimus. Bendraukite su žmonėmis, trykštančiais energija, turinčiais humoro jausmą, pasižiūrėkite kino komediją, pasiklausykite energingos, linksmos muzikos, tiesiog kuo nors pamaloninkite save. Rinkitės linksmas spalvas, spalvoti drabužiai ar aksesuarai suteiks daugiau džiaugsmo. Visa tai skatina imuninių ląstelių gamybą.

 

Nepamirškite fizinio aktyvumo

 

Daugiau judėkite, vaikščiokite pėstute, aktyviai leiskite laisvalaikį. Mokslininkai įrodė, kad reguliari vidutinio intensyvumo fizinė veikla (apie 30 min. beveik kiekvieną dieną) teigiamai veikia imuninę sistemą, ir aktyvina T limfocitus, kurie it kariai saugo mūsų organizmą nuo infekcinių ligų sukėlėjų. Gryname ore praleistas laikas ir fiziniai pratimai grūdina organizmą, teigiamai veikia kaulų, raumenų ir nervų sistemas. Sportas yra geras būdas atsikratyti streso. Pasiryžkite ir pradėkite reguliariai sportuoti, bent 3 kartus per savaitę: plaukiokite, treniruokitės sporto salėje ar darykite mankštą prie atviro lango. Nepamirškite, kad net kasdienis energingas ėjimas (pvz., į darbą) turės teigiamos įtakos organizmui ir sustiprins imunines organizmo funkcijas.

Mums visiems svarbus miegas

 

Labai svarbus reguliarus miegas, kuris padeda atgauti jėgas, skatina nervinės ir imuninės sistemos veiklą. Kad pailsėtumėte, būtina miegoti apie 8 valandas. Nežiūrėkite televizoriaus iki išnaktų, nedirbkite, jeigu sunku užmigti, prieš miegą negerkite gėrimų su kofeinu, nepersivalgykite, geriau išeikite pasivaikščioti, o kambarį tuo metu palikite vėdintis.

 

Žalingi įpročiai silpnina imunitetą

 

Cigaretės, alkoholis, didelis kiekis kavos naikina vitaminus ir mikroelementus, stiprūs alkoholiniai gėrimai žudo imunines ląsteles. Tabako dūmai kvėpavimo takuose trukdo epiteliui atlikti natūralią gynybinę funkciją.

 

Žiemą svarbu tinkamai apsirengti

 

Ir peršalimas, ir perkaitimas silpnina organizmą. Renkitės tinkamai, geriausiai taip, kad galėtume ką nors apsivilkti arba nusivilkti. Pasak profesoriaus R. Sakalausko “Neįprastai šaltas oras gali daryti įtaką žmogaus bendram imunitetui. Veikiant šalčiui, yra puikios sąlygos bakterijoms ir virusams pažeisti apsaugines nosiaryklės, gerklės, bronchų membranas, prikibti prie ląstelių ir taip patekti į žmogaus organizmą. Kad kvėpavimo takų infekcijų būtų mažiau, rekomenduojama rengtis tinkamais drabužiais“. Tad labai svarbi yra žieminė apranga. Ji turi būti pagaminta iš natūralių medžiagų (vilnos, medvilnės). Nepamirškite pirštinių, nes rankos jautriai reaguoja į šaltį, taip pat šaliko ir kepurės – apie 30 procentų šilumos organizmas praranda per galvą. Avėkite šiltus, neperšlampamus batus, geriausiai su plačiomis nosimis ir grubesniais padais – kojų pirštai galės judėti ir nebus sustingę. Svarbu, kad kojos būtų sausos ir nesušaltų.

 

Štai kaip imunitetą stiprinti rekomenduoja Lietuvoje žinomi žolininkai, gydytojai:

 

Pasak J. Balvočiūtės – veiksmingiausia imunitetą stiprinanti vaistažolė – rausvažiedė ežiuolė. Arbatinį šaukštelį šios žolės užpilkite stikline verdančio vandens, pusvalandį palaikykite pritraukti, tada nukoškite ir gerkite 3 kartus per dieną prieš valgį. Kasdien galima pasigaminti arbatos iš parastųjų kiečių, bruknių, gervuogių, aviečių, juodųjų serbentų, šaltalankių, beržų lapų.

 

Gydytoja F. Taunytė pataria imunitetą stiprinti kartą per savaitę prausiantis pirtyje, vasarą vaikštant basomis po rasotą žolę, o užsigrūdinusiems žmonėms rekomenduoja pabraidyti basomis ir po sniegą.

 

Chemijos mokslų daktarė K. Vaištarienė pataria pasidaryti pušų spyglių, erškėčių vaisių, svogūnų lukštų (santykiu 5:3:1) mišinį. Šaukštą šio mišinio užplikykite termose puslitriu verdančio vandens ir palikite. Po valandos jau galite gerti nukoštą arbatą. Gerkite jos 3 kartus per dieną prieš valgį.

 

Biomedicinos mokslų daktaras J. Skonsmanas rekomenduoja pasigaminti pušų spyglių stiprybės gėrimo. 4 stiklines maltų žiemos spyglių užpilkite 700 gramų šalto vandens, įpilkite šaukštelį citrinos sulčių, palaikykite 3 dienas tamsioje vietoje. Po to perkoškite, gerkite po 100 g tris kartus per dieną.

 

Mūsų sveikata ir tuo pačiu jos imunitetas – mūsų rankose. Reikia nedaug: tinkamos mitybos, kuo daugiau gerų emocijų, fizinio aktyvumo, karštų žolelių arbatų, gero poilsio ir mūsų imuniteto „kariauna“ atlaikys patogeninių mikroorganizmų ataką.

 

Pasvalio r. sav. Visuomenės sveikatos biuro

vaikų ir jaunimo sveikatos priežiūros specialistė

J. Mikalajūnienė

 


Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

„Šilutės žinios” redakcija už komentarų turinį neatsako bei pasilieka teisę pašalinti netinkamus, pažeidžiančius įstatymus skaitytojų komentarus. Už komentarus tiesiogiai ir individualiai atsako juos paskelbę skaitytojai, kurie gali būti patraukti baudžiamojon, administracinėn ar civilinėn atsakomybėn. Informuokite „Šilutės žinios” redakciją apie netinkamus komentarus.

Nuovargis po didelio fizinio krūvio: kaip jo išvengti? Nuovargis po didelio fizinio krūvio: kaip jo išvengti? 

  Jei ruošiatės varžyboms, profesionaliai sportuojate, o galbūt tai darote mėgėjiškai, tačiau taip pat pageidaujate akivaizdžių rezultatų, labai tikėtina, » Daugiau

Vyriausybė griežtina karantino režimą ir pratęsia jį iki metų pabaigos Vyriausybė griežtina karantino režimą ir pratęsia jį iki metų pabaigos 

  Įvertinusi šalyje susiklosčiusią epidemiologinę padėtį ir nepakankamai sumažėjusį gyventojų mobilumą, Vyriausybė pirmadienį nutarė pratęsti karantino režimą iki 2020 » Daugiau

2020 metais būstas pritaikytas 5 neįgaliems asmenims 2020 metais būstas pritaikytas 5 neįgaliems asmenims 

  Šilutės rajono savivaldybei 2020 metais valstybės biudžeto lėšų būstų pritaikymo neįgaliesiems darbams atlikti buvo skirta 9 905,66 Eur. » Daugiau

Informacija, ką daryti, jei žmogus turėjo sąlytį su užsikrėtusiuoju koronavirusu Informacija, ką daryti, jei žmogus turėjo sąlytį su užsikrėtusiuoju koronavirusu 

  Nacionalinio visuomenės sveikatos centro (NVSC) specialistai primena, kad asmenys, turėję didelės rizikos sąlytį su užsikrėtusiuoju koronavirusine infekcija (COVID-19), » Daugiau

FFP2 respiratoriai – viena geriausių apsaugų FFP2 respiratoriai – viena geriausių apsaugų 

  Veido kaukės dažnai yra naudojamos apsisaugoti nuo virusų bei gripų jų protrūkio metu. Atsiradus naujajam koronavirusui, veido kaukės » Daugiau

Mitai apie riebalų nusiurbimą: kuo netikėti? Mitai apie riebalų nusiurbimą: kuo netikėti? 

  Liposakcija yra labai efektyvus būdas atsikratyti riebalų. Riebalų nusiurbimas užtikrina, kad jo metu bus pašalinamas riebalų perteklius probleminėse » Daugiau

Sveikatai ir laimei: kuo naudingas kanapių aliejus? Sveikatai ir laimei: kuo naudingas kanapių aliejus? 

  Daugelį metų tvirtinama, kad įvairių augalų aliejai gali tapti puikiomis pagalbinėmis priemonėmis kovojant su tam tikromis sveikatos problemomis; » Daugiau

Tūkstančiai žmonių atrado Šilutę: vyko tradicinė ėjimo šventė Tūkstančiai žmonių atrado Šilutę: vyko tradicinė ėjimo šventė 

  Nuo šeštadienio ryto Šilutės centre, greta nuostabaus Hugo Šojaus dvaro, rinkosi aktyvaus laisvalaikio ir sveikatingumo entuziastai iš visos » Daugiau

Veido kaukės vėl bus privalomos parduotuvėse ir paslaugų teikimo vietose Veido kaukės vėl bus privalomos parduotuvėse ir paslaugų teikimo vietose 

  Nuo šeštadienio, rugpjūčio 1 d., apsaugines veido kaukes vėl bus privaloma dėvėti viešajame transporte ir uždarose prekybos ir » Daugiau

Šilutėje nustatytas vienas COVID-19 atvejis Šilutėje nustatytas vienas COVID-19 atvejis 

  Šilutės rajono savivaldybėje nustatytas vienas COVID-19 atvejis. Asmuo grįžęs iš Švedijos, šiuo metu gydosi namuose, Šilutės mieste. Primename, » Daugiau

Medea klinika
Adida papildai sportui
Medea klinika

Naujienų paieška pagal datą
2021 m. sausio mėn.
Pr A T K Pn Š S
« Gru    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031